Ar jēdzienu “masu
fenomenu segmentāciju” iesaku apzīmēt īpašu koncepciju - sistematizēti apkopotu
uzskatu par masu parādību izplatību mūsdienās.* Šīs koncepcijas pamatā ir
uzskats, ka mūsdienās ir konstatējama gan apzināti organizēta, gan vairāk vai
mazāk stihiska masu fenomenu segmentācija, kas izraisa sociokulturālo
destrukciju – attiecīgās lokālās kultūras pilnīgu vai daļēju degradāciju, kad
pazeminās kultūras funkcionalitāte.
Ar jēdzienu „masu
fenomeni” tiek dēvētas sociālās izpausmes, kuras kopš XX gs. tradicionāli
raksturojam ar vārdiem „masu cilvēks”, „masu sabiedrība”, „masu kultūra”, „masu
komunikācija”, „masu komunikācijas līdzekļi”, „masu produkcija”, “masu
produkcijas industrija”, „masu apziņa”, kad galvenais ir epitets „masu”,
tādējādi analīzes priekšmetā nošķirojot zināmu kvalitāti un kvantitāti.
Savukārt ar
jēdzienu „segmentācija” tiek fiksēts masu fenomenu stāvoklis laikā un telpā,
sākot ar segmentāciju ģeogrāfiskajā ziņā (valstī, kontinentā, planetāri) un
noslēdzot ar segmentāciju kultūras atsevišķās formās (piem., izglītībā,
komunikācijā, mākslā, zinātnē, biznesā, politikā u.c.) noteiktā laika periodā. Koncepcijas
izklāstā runa ir par masu fenomenu funkcionēšanu mūsdienu pasaulē, kad masu
fenomeni okupē noteiktu telpu un noteiktas kultūras formas. Pie tam runa ir par
procesu, kas katrā ziņā turpināsies arī nākotnē.
Tā, piemēram,
radikāli ir izmainījies un strauji turpina mainīties tas, ko vēl nesen dēvējām
par masu komunikāciju. Pašlaik var droši teikt, ka masu komunikācijas laikmets
ir beidzies, un iestājusies ir pilnīgi cita komunikācija, kurā dominē
komunikācija subkultūru līmenī. Bet arī šajā līmenī tagad ir iezīmējušās jaunas
tendences (piem., komunikācijas individualizācija no vienas puses un
komunikācijas tīklu veidošanās no otras puses.
*Par koncepciju skat.:
http://www.artursprieditis.lv/files/mfsms.pdf ; https://neprgr.blogspot.com/2020/02/masu-fenomenu-segmentacija-jeb-masu.html
http://www.artursprieditis.lv/files/mfsms.pdf ;
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru