otrdiena, 2020. gada 18. februāris

Politiskā sistēma (cikla priekšvārda vietā)



   Šodienas cilvēku un tajā skaitā latviešu garīgi pilnvērtīgā atlikuma pašsajūtu negatīvi ietekmē notikumu dinamika. Tagad notikumi virzās ātrāk nekā tos spējam apgūt un novērtēt. Notikumu liels klāsts paliek bez intelektuālās apguves un analītiskā novērtējuma. Kritiska kļūst kognitīvā (izziņas, zināšanu) atpalicība no dzīves notikumiem. Vēl nesen katra jauna kustība, jauns notikums, jauna tendence tika analizēta un iekļauta noteiktā struktūrā. Tādējādi kultūra turpinājās kā secīgs process, un kultūras kontinuitāte bija bez kognitīvajām pauzēm. Cilvēkiem nezuda stabili dzīves orientieri. Vēl nesen vēsturiskajā kopainā neradās erozija. Tagad turpretī ir uzšķīlusi jocīga aina: mēs esam informēti, bet neko nesaprotam. Pie tam nesaprotam tādā apjomā, ka nav vērts izlikties kaut ko saprotam. Mēs esam informatīvi lietas kursā par notikumiem, bet nepagūstam izprast to vajadzību un noderīgumu.
   Bet tas vēl nav viss. Notikumu liels klāsts paliek bez intelektuālās apguves un analītiskā novērtējuma tāpēc, ka nederīgi ir līdzšinējie teorētiskie koncepti. Tie neko nedod tagadnes izskaidrojumam. Vajadzīgs ir jauns teorētiskais dizains – zinātniskā projektēšana un konstruēšana.
   Tā, piemēram, labi ir zināms par “baltās” rases novecošanu un izmiršanu. Arī latviešiem demogrāfiskā statistika ir ļoti bēdīga un bezcerīga. Tāpēc pret “nācijas tēva” skaisto frāzi “Latvija ir un būs jaudīga” ir jāizturas kā pret bezatbildīga šarlatāna demagoģiju un pretīgu melošanu. Ņemot vērā eiropeīdu skaita straujo samazināšanos, nekāda uzticība nevar būt eirofīlu spekulatīvajam reālismam, kas vijumā ar atlantisma himēru ir hipnotizējis Eiropas galvaspilsētu politiķus. “Baltās” rases likteņa izpratnē zināma autoritāte visdrīzāk ir providenciālisma fani, atzīstot demogrāfiskā procesa kosmoloģisko nolemtību.
   Novecošanas un izmiršanas iemeslu neprotam izskaidrot, jo mums nav rases dinamikas teorijas. Mums nav teorētiski vispārinošo priekšstatu par rases vēsturisko virzību – rašanās cēloņiem, attīstības un bojāejas nosacījumiem, rases likteni pēc „nāves”, rases adaptācijas, inkulturācijas, socializācijas spējām, rases antinomiskumu, difūziju utt. Mums ir civilizācijas teorijas, etnoloģiskās teorijas un kultūras teorijas, pamatojot civilizācijas, tautas un kultūras funkcijas, faktorus un likumsakarības, bet mums nav rases dinamikas (pastāvēšanas, attīstības) teorijas. Rietumu civilizācijas akadēmiskās aprindas nekad nav pievērsušās tādai tematikai. Eiropeīdu intelektuāļi un pseidointelektuāļi ir interesējušies tikai par rasismu un kraniālo indeksu, visatļautībā triumfējošajām kaišmatainajām un staltajām dolihokefālajām („gargalvainajām”) āriešu bestijām un viņiem padevīgi kalpojošajiem brahikefālajiem („īsgalvainajiem”) pigmejiem. Antroposocioloģija un tajā skaitā savā laikā Rietumeiropā slavenā internacionālā rasu antropoloģiskā skola (francūzis Ž.-A.Gobino, ģermanofīls anglis H.S.Čemberlens, vācieši O.Ammons un L.Voltmans, polis L.Gumplovičs) XIX.gs. otrajā pusē un XX gs. sākumā  noskaidroja galvenokārt to, ka katra rase ir nemainīga, katrai rasei ir savas specifiskās kultūras spējas un starp rasēm notiek cīņa.*
   Globālo sociālo problēmu analītikā pašlaik aktuāla tēma ir kapitālisma infernālais (ellišķīgais) un terminālais (ar beigām, galu saistītais) liktenis. Par kapitālisma drausmīgo sabrukumu ir daudzas publikācijas.
   Uzmanību piesaista analītiskā tendence kapitālisma sabrukumu skatīt vienoti ar Rietumu civilizācijas sabrukumu. Centrā ir tēze: jo civilizācija kļūst vecāka, jo tajā lielāka teikšana ir dažādām nevērtībām – “insektiem”. Kapitālisms iet bojā, jo vairs nespēj izstrādāt insektocīdus (ķīmiskos preparātus kaitīgo kukaiņu iznīcināšanai). Turklāt aktīvākie un destruktīvākie “insekti” ir neadekvāti cilvēki. Viņu deviance (novirze no psihiskajām, morālajām un saprāta normām) ir acīmredzama. Agresīvā tieksme sagraut visu saprātīgo un godīgo liecina par masveidīgu antropoloģisko regresu. Latvijā jau ilgāk kā gadu visu sagrauj vietējie “insekti” - “6.oktobra paaudze” (dzimuši 80.gados). Šī supernevērtīgā paaudze pēc 2018.gada 6.oktobra Saeimas vēlēšanām ieguva varu.
   Kapitālisms ir sācis apdraudēt cilvēka esamību. Kapitālisma politiskā sistēma ir radījusi privileģētu indivīdu slāni. Tas liecina par moderna feodālisma klātbūtni. Kapitālisma politiskā sistēma atvēl majoritātei apspiest minoritātes. Kapitālisma politiskajā sistēmā varas institūti tiek izmantoti savtīgi, sociāli bezatbildīgi un noziedzīgi. Potenciālie “tautas kalpi” aģitācijā uzrunā tikai to sociālo slāni, kas balsos par viņiem. Pārējā sabiedrība viņus neinteresē. Neviens vairs negrib pakļauties varai. Arī tai varai, kuru paši deleģējuši valsts institūtiem parlamenta vēlēšanās. Latviešu elektorātam tas ir labi pazīstams. Vara ir zaudējusi uzticību, bet cilvēkiem ir zudusi strikta pilsoniskā pienākuma apziņa, ka ir jāuzticas varai. Ja tas nenotiek, tad iestājas haoss un anarhija – kārtības, organizētības, vadības trūkums.
   Visjaunākā variācija finansu kapitālisms praktiski ir kapitālisma patoloģiskā stadija, destruktīvā fāze un negatīvā konverģence, jo nenotiek sabiedrības atšķirīgo parādību tuvināšanās. Gluži pretēji! Tiekamies ar vēsturiski neredzētu attālināšanos un monopolizāciju.
   Piemēram, “Google” pārvalda 88% no reklāmas meklēšanas tirgus, “Amazon” pieder 74% elektronisko grāmatu tirgū, “Facebook” pārziņā ir 77% no interneta sociālo tīklu satura. Vēsturiski neredzēta ir ienākumu sadale un apjoms. Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon, Facebook” 2018.gadā apgrozījums bija vairāk kā 800 miljardi dolāru. Unikāls ir ienākumu avots – reklāma (“Google” – 70%; “Facebook” – 98%). 
   Kapitālisma neapskaužamais liktenis ir licis paškritiski atzīt teorētisko nabadzību. Pašlaik mūsu teorētiskais potenciāls nav piemērots kapitālisma politiskās sistēmas izziņai.
   Galvenā zinātniskā intriga: “Vai vispār kāda politiskā sistēma ir spējīga normalizēt dzīvi, ja problēmas izraisa morālais pagrimums – morālo vērtību un normu devalvācija, sociāli visaptveroša degradācija un deģenerācija?”. Tas ir sen zināms, ka īsta politiskā sistēma (valsts iekārta) ir morālais fenomens – morāli caurstrāvota kalpošana sociuma kopīgajām interesēm. Kapitālisma politiskā sistēma tagad sastopas ar fundamentālu morālo pagrimumu. Kapitālisma politiskajai sistēmai nākas spēkoties ar masveida garīguma nicināšanu, izlaidīgu dzīves veidu, hēdonisma kultu, seksuālo perversiju legalizāciju, maniakālu alkātību. Nekādi nedrīkst teikt, ka pati kapitālisma politiskā sistēma ir vainīga un visu nelaimju cēlonis. Neviena politiskā sistēma speciāli netiecas realizēt antihumānu stratēģiju un ideoloģiju. To nedara arī kapitālisma politiskā sistēma. Nelaimju cēlonis ir cits. Un, lūk, nelaimju cēloņa meklējumos saduramies ar teorētisko nabadzību. To nosaka divi slikti momenti attieksmē pret kapitālisma politisko sistēmu: 1) mentalitātes lomas nenovērtēšana un 2) kapitālisma politiskās sistēmas universalitātes pārspīlēšana.
   Tagad nākas atzīt, ka kapitālisma politiskās sistēmas ģenerējošā un enerģētiskā pīlāra demokrātijas funkcionēšana pilnā mērā ir atkarīga no cilvēku (attiecīgās tautas) domāšanas veida, dzīves uztveres dziļuma, prāta un dvēseles noskaņojuma, politiskās apziņas līmeņa, ētosa - morāles normu, principu un ideālu kopuma. Respektīvi, ir atkarīga no mentalitātes, ja uzdrošināmies visu minēto kompleksu raksturot vienā vārdā. Mentalitāte organiski ietekmē morālās atbildības un morālā pienākuma pakāpi, cilvēku godkārību, iegribas, egoismu, altruismu.
   Neviena politiskā sistēma nekad nav pastāvējusi bez tautas atbalsta. Savukārt tautas atbalstu diktē tautas mentalitāte. Kriminālais kapitālisms pēcpadomju Latvijā pastāv vienīgi pateicoties tautas masveidīgajam atbalstam. Tautu var apmuļķot tikai tad, ja tauta to pieļauj. Pašlaik (2020.g. sākumā) uz planētas apmēram 50 tautas neļauj sevi apmuļķot un organizē protestus.  Tik liels politisko protestu apjoms uz planētas ir pirmo reizi. Eiropā spilgtākais piemērs ir franču tauta.
   Kapitālisms līdz šim vienmēr ir sauļojies universalitātes saulē. Tika atzīts kapitālisma derīgums visām tautām. Kapitālisma politiskajai sistēmai bija transnacionālas politiskās sistēmas statuss, autoritāte, reputācija. Tā ir bijusi totāli aplama konceptuālā pieeja.
   Kapitālisma slavenais pīlārs demokrātija arī tika uzlūkots kā universalitāte. Demokrātijas kritēriju ievērošanu prasīja no katras tautas, nepieļaujot nacionāli specifiskās atlaides. Tādu pieeju izraisīja teorētiskā un metodoloģiskā vājība; proti, politisko konceptu fetišizēšana. Tika nekritiski uzskatīts, ka ne tikai kapitālisms, bet arī sociālisms, nacisms der visiem etnosiem vienādā mērā.
   Visjaunākajā laikā sastopamies ar abu minēto slikto momentu pārvarēšanu. Tautas mentalitāti respektē un kapitālisma politiskās sistēmas klonēšanu atklāti noraida, piemēram, Ķīna un Krievija. Abas valstis realizē nacionāli specifisku politiku. Ķīna to dara jau labu laiku. Krievija to sāk darīt 2020.gadā. Atsevišķa tēma: “Kad to sāks darīt latvieši?”.
   Diemžēl analītiskais kūtrums saglabājas, noskaidrojot visu nelaimju cēloni. Rietumu civilizācijas bojāejas un kapitālisma bojāejas cēlonis ir “baltās” rases novecošana un izmiršana. Šis šausmīgais fakts kardināli atsaucas uz cilvēku apziņu, un eiropeīdu mentalitāti ir pārklājusi bezcerība, apātija, vienaldzība, uzdzīvošana mērā laikā. Kapitālisma politiskā sistēma nespēj spēkoties ar novecojošas un izmirstošas rases irdeno un pretdabisko mentalitāti. Kapitālisma politiskās sistēmas birokrātiskais rituāls nesaderas ar iracionalitāti, bezdvēseliskumu, bezprātu bez minimāla politiskā instinkta, minimāla stratēģiskā instinkta un minimāla metafiziskā instinkta. Kapitālisma politiskā sistēma nevar iegūt sekmīgu atzīmi deģenerācijas eksāmenā. Kapitālisma politiskajai sistēmai nevar būt stratēģiskā partnerība ar pagrimušu cilvēku mentalitāti. Tāda mentalitāte ir sava veida globālā tirānija ar agresīvi reakcionāru ideoloģiju un dzīves nekārtību, kas praktiski pulsē kā genocīds.



 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru