No jauna
teorētiskā dizaina nepieciešamības viedokļa* svarīgi ir pārskatīt politiskās varas
un nākotnes attiecības. Par politiskās varas un nākotnes attiecībām ir jāizdara
moderni teorētiskie secinājumi. Tādu pasūtījumu var formulēt “baltā” rase, un
arī latvieši to atbalstītu.
Teorētiskajās
studijās nav pieņemts politiko varu apskatīt temporālā aspektā. Proti, saistībā
ar laika modiem – pagātni, tagadni un nākotni. Toties temporālais aspekts
eksistē politiskās varas praksē. Visvairāk politiskajā retorikā un visbiežāk
stipri samākslotā veidā. Politiskās varas praksē pagātne, tagadne un nākotne ir
publisks stratēģisks balsts. Varas iegūšanas un saglabāšanas nolūkā politiķi
sola zelta kalnus gan tagadnē, gan nākotnē. Ar saulainas nākotnes solījumiem
politiķi cer saņemt politiskās dividendes. Savukārt pagātne politiskās varas
praksē figurē oponentu kritizēšanai, pārmetot infantīlismu viņu agrākajā
darbībā.
Politiskās varas
teorija nav pievērsusi uzmanību morāli psiholoģiskām izpausmēm. Nav bijusi zinātniskā
interese par politiskās varas attieksmi pret pagātnes, tagadnes un nākotnes izjūtu
sabiedrībā. Viss liecina, ka politiskās varas teorija pret laikmeta garu
(filosofijā slaveno vācisko “Zeitgeist”) ir izturējusies kā pret
domāšanas tradīciju, intelektuālo modi un standartizētu domāšanas stilu
attiecīgajā vēsturiskajā periodā. Tas var interesēt filosofus, bet tam neklājas
pievērsties teorētiķiem.
Politiskās varas
teorija neapskata nākotni kā politiskās varas atribūtu. Tas ir saprotams. Nākotne ir laika hipotētisks variants. Tas
neder zinātniskajai teorijai. Tajā nav vietas rožainiem sapņiem. Tāpēc politiskās
varas teorijā nākotne neeksistē kā varas atribūts. Nākotne nav varas substancionāla
sastāvdaļa, bez kuras vara nav iespējama. Teorētiskās domas centrā ir varas
misija, varas būtība, varas metodes, varas veidi, varas avoti, varas struktūra,
varas funkcijas, varas tehnoloģijas. Pašlaik tiek uzsvērtas tādas politiskās varas
turpmākās attīstības tendences kā humanizācija, profesionalizācija,
demokratizācija, elektroniskās vadības metožu pielietošana, globalizācija,
novedot līdz planetārai varai. Visjaunākajā laikā plaši tiek apskatīts
“mīkstais spēks” – politiskās gribas realizācija ideoloģiskās zombēšanas
rezultātā.
Kāpēc ir
vajadzīgi moderni secinājumi par politiskās varas un nākotnes attiecībām?
Lieta ir tā, ka
cilvēku ticība nākotnei ir morāli psiholoģiski stiprāka par politisko varu.
Jebkura ideoloģija ir bezspēcīga, ja nav ticības nākotnei. Jebkurai
ideoloģiskajai doktrīnai ir jābūt ne tikai varas stabilitātes avotam, bet arī
nākotnes ticības avotam.
Taču viss nav tik
vienkārši! Ja sabiedrībā nav ticības nākotnei, tad politiskā vara nav
apdraudēta un neviens sociālais spēks necentīsies to likvidēt. Saprotams, tas
politiskajai varai ir izdevīgi. Saprotams, ne visām politiskajām varām tas ir
izdevīgi. Tas ir izdevīgi vienīgi nacionāli nelietīgām un nacionāli noziedzīgām
varām. Tāda politiskā vara ir sastopama. Latvieši to lieliski zina. Tāda
politiskā vara Latvijā eksistē visus pēcpadomju gadus.
Ļoti būtisks ir
viens apstāklis. Eiropeīdiem vienmēr ir bijusi velme ne tikai rožaini sapņot
par nākotni, bet arī relatīvi konkrēti zināt nākotnes aprises. Eiropiešu “Zeitgeist”
nezaigo bez nākotnes apceres. Eiropiešu filosofija šai mentālajai noslieksmei
ir veltījusi cēlas tirādes. Patētiskos vārdos ir slavēta eiropiešu garīgā
vajadzība. To var uzskatīt par eiropiešu esamības bāzes noteikumu. Ja zūd
interese par nākotni un nākotnei netiek pievērsta uzmanība, tad eiropiešu
pastāvēšana ir apdraudēta. Eiropieši zaudē cilvēka seju un pārvēršas
postcilvēkos. Par eiropiešu mūžseno attieksmi pret nākotni labi rakstīja spāņu
filosofs H.Ortega-i-Gasets: “Mēs, eiropieši, vienmēr esam tiekušies pēc
nākotnes un ticējām, ka nākotne ir laika galvenā telpa, kura mums sākas ar to,
“kas būs”, bet nevis ar to “kas bija””.
Jau ilgāku laiku
(no XX gs. 70.gadiem) daudzu eiropiešu prātā un sirdī nākotne ir izzudusi. Dominē
tagadne. Visenerģiskāk tagadni bauda eiropiešu smalkās aprindas (inteliģence).
Tāpēc politiskās varas pienākums ir atgriezt eiropiešus uz vēsturiski
tradicionālā ceļa. Politiskās varas teorija nedrīkst stāvēt malā. Tai ir
jāakcentē atziņa, ka cilvēku ticība nākotnei ir morāli psiholoģiski stiprāka
par politisko varu un politiskajai varai nevajag no tā baidīties, bet vajag
stiprināt šo sociuma garīgo īpašību.
Vai ir reāli teorētiski
modernizēt politiskās varas un nākotnes attiecības?
Atbildēt uz šo
jautājumu neizdosies bez “baltās” rases vispārējā stāvokļa atgādinājuma. Mūsdienās
strauji samazinās t.s. kritiskās inteliģences apjoms un līdzdalība zinātnē un sociālajā
analītikā. Kritiski domājošo un kritiski analizējošo akadēmisko kadru un
intelektuālo publicistu apjoms un loma strauji samazinās. Socioloģiskie un
kulturoloģiskie teorētiķi un analītiķi kļūst retums. Viņu polemiskā enerģija
nav jūtama publiskajā telpā. Samazinās arī intelektuālā auditorija. Arvien
mazāk ir tādu indivīdu, kuri ciena un vēlas iepazīties ar atklātu, objektīvu
sociāli politisko procesu iztirzājumu. Varas, politikas un kritiskās analītikas
konfliktu dinamika neeksistē, bet sociāli politiskais konceptuālisms izplēn.
Obligāti jāņem
vērā politiskās varas kvalitāte. Ja politiskajai varai ir “583 darāmie darbi”,
tad tā ir nevis atklāta ņirgāšanās par
nākotni, bet gan debilas cilvēciskās kvalitātes liecība. Debila politiskā
“brandža” nav spējīga konstruktīvi izturēties pret politiskās varas un nākotnes
attiecībām.
*Par to skat. tekstā “Teorētiskā dizaina elementi.
Politiskā sistēma”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru